FAQ
0. Korzystanie z aplikacji Qlik Sense w środowisku webowym i mobile
Aplikacja, z uwagi na daschboard-ową logikę i wiele zestawień prezentowanych w formie tabelarycznej, została zaprojektowana z myślą o użytkowaniu webowym. Aby zapewnić wygodę użycia w różnych sytuacjach, aktualnie trwają intensywne prace, które umożliwią korzystanie z większości funkcjonalności na urządzeniach mobile.
1. Mam problemy techniczne z ładowaniem i wyświetlaniem strony
Raport Smart Pharma Finder+ powinien wyświetlać się poprawnie we wszystkich popularnych przeglądarkach internetowych (Chrome, Firefox, Edge, Safari, Opera). Raport nie posiada dedykowanej wersji mobilnej, ale większość obiektów będzie poprawnie wyświetlać się na tego rodzaju urządzeniach. Do poprawnego działania niezbędne jest stabilne połączenie internetowe. W razie jakichkolwiek problemów technicznych z użytkowaniem sugerujemy poniższe kroki:
- odśwież stronę z pominięciem cache (Shift + F5),
- sprawdź połączenie internetowe: Upewnij się, że masz stabilne połączenie z internetem, ponieważ problemy z siecią mogą wpływać na prawidłowe wyświetlanie strony,
- wyczyść pamięć podręczną (cache): Czasem dane w pamięci podręcznej przeglądarki mogą być uszkodzone lub przestarzałe. Wyczyść pamięć podręczną w ustawieniach przeglądarki,
- sprawdź zużycie pamięci w Menadżerze zadań: Obiekty na stronie generowane są przy użyciu pamięci RAM twojego urządzenia (silnik Qlik działa na zasadzie in-memory). Zbyt mało pamięci RAM może skutkować wolniejszym ładowaniem i zmniejszoną responsywnością obiektów.
- wyłącz rozszerzenia przeglądarki: Wyłącz tymczasowo wszystkie dodatki lub rozszerzenia przeglądarki, aby sprawdzić, czy to one powodują problem,
- sprawdź na innej przeglądarce: Jeśli strona nie działa prawidłowo na jednej przeglądarce, sprawdź ją na innej, aby upewnić się, że problem nie leży po stronie konkretnego programu,
- zresetuj przeglądarkę: Jeśli żadna z powyższych metod nie działa, możesz spróbować zresetować ustawienia przeglądarki do domyślnych.
- jeśli żadna z powyższych wskazówek nie rozwiązała problemu, skontaktuj się z nami.
2. Nie widzę wszystkich obiektów lub obiekty są poucinane.
Obiekty w środowisku Qlik skalują się w dowolnej rozdzielczości, aby maksymalnie dopasować się do możliwości ekranu. Jednakże zbyt mała rozdzielczość powoduje, że część obiektów jest niewidoczna fragmentami lub w całości. Aby temu zapobiec, należy zwiększyć rozdzielczość ekranu na używanym urządzeniu lub dostosować powiększenie w przeglądarce (zazwyczaj w głównym panelu ustawień przeglądarki bądź skrótami klawiszowymi Ctrl+/ cmd+ oraz Ctrl -/cmd -).
3. Jaki zakres danych wyświetlany jest na arkuszu?
To jakie dane są wyświetlane, zależy od filtrów założonych przez użytkownika. Jeżeli filtry nie są założone, wizualizacje pozostają puste. Jeżeli na wybrane pola nałożony jest filtr, to bieżący podgląd filtrów jest zawsze dostępny na pasku selekcji u góry ekranu. W ten sposób można na bieżąco śledzić zakres oglądanych danych.
4. Przyciski
Ścieżki Helicopter View i Pharmaceutical Care View
Przycisk „Znajdź zależności” – kliknięcie przycisku po wybraniu produktów, które chcemy przeanalizować, uruchamia silnik obliczeniowy.
Kiedy należy użyć przycisku?
- Kiedy po raz pierwszy po zalogowaniu wybierzemy na filtrze „produkt” listę preparatów.
- Kiedy użyjemy przycisku „Dodaj/usuń preparaty”, dzięki któremu możemy zmodyfikować listę preparatów.
Jaki jest wynik po kliknięciu przycisku?
- Wynikiem jest raport interakcji każdego rodzaju, zestawienie wielokrotności wystąpień oraz wykresy pomocnicze
Przycisk „Dodaj/usuń preparaty” – kliknięcie przycisku uruchamia filtr „produkt”, dzięki czemu można zmodyfikować analizowaną listę produktów
Jaki jest wynik po kliknięciu przycisku?
- Wynikiem jest aktywacja się filtru „produkt” oraz wyczyszczenie obiektów, na których prezentowane były wcześniejsze wyniki.
Przycisk „Pobierz raport skrócony” – kliknięcie przycisku uruchamia procedurę generowania pliku excel.
Jaki jest wynik po kliknięciu przycisku?
- Plik excel, który zawiera pary preparatów, pomiedzy którymi zidentyfikowano interakcje lek-lek, lek-suplement, synergizm, antagonizm, inne.
Wszystkie ścieżki
Przycisk „Wyczyść wszystko” – kliknięcie przycisku powoduje powrót do ustawień startowych.
Jaki jest wynik po kliknięciu przycisku?
- W ścieżce Helicopter View i Pharmaceutical Care View kliknięcie przycisku powoduje wyczyszczenie filtrów, obiektów i powrót do ustawień początkowych.
- W ścieżce Knowledge Development kliknięcie przycisku powoduje wyczyszczenie wszystkich filtrów.
5. W jaki sposób zmodyfikować założony filtr?
Aby zmodyfikować wybór dla filtra, należy kliknąć go na pasku selekcji u góry ekranu, a następnie zmodyfikować wybór wartości zatwierdzając swój wybór przyciskiem [Akceptuj].
6. Dlaczego elementy w filtrach mają różne kolory?
Jest to spowodowane asocjacyjną naturą silnika wizualizacyjnego. Po nałożeniu filtra na jedno pole silnik zawęża informację tylko do danych powiązanych z wyborem np. jeśli wyfiltrujemy “ampułka”na filtrze Postać produktu, to na filtrze Produkt, na biało zobaczymy oznaczone produkty zarejestrowane tylko z tą postacią. Reszta produktów zostanie wyszarzona.
Mamy zatem trzy możliwe kolory filtrów:
- zielony – wybór, którego dokonaliśmy,
- jasnoszary – kolor pojawiający się na filtrze, z którego już korzystamy; oznacza wartości wymiaru, które możemy dobrać do analizy, nie zaburzając dotychczasowych asocjacji w modelu,
- ciemnoszary – te wartości pól nie są powiązane z bieżącym wyborem (np. produkt Sundose #89027 nie został zarejestrowany w formie ampułek)
WAŻNA UWAGA: wybór takiego pola spowoduje usunięcie filtrów kolidujących.
7. Czy istnieją alternatywne sposoby zakładania filtrów?
Tak, oprócz korzystania z filtrów z arkuszy oraz paska filtrowania możemy nakładać filtry bezpośrednio na wizualizacjach. Jeśli gdzieś na wykresie widzimy interesujący nas wymiar wystarczy kliknąć na reprezentujący go fragment (fragmenty) wizualizacji bądź etykietę (etykiety), a następnie zatwierdzić wybór .
Możemy wybrać w ten sposób więcej niż jedną wartość wymiaru jednocześnie (np. trzy różne produkty).
8. Jak wyświetlić obiekt w trybie pełnego ekranu?
Po najechaniu na obiekt kursorem w lewym górnym rogu wyświetli się przycisku pełnego ekranu (strzałki).
Po kliknięciu spowoduje on wyświetlenie wizualizacji w trybie pełnoekranowym.
Aby zamknąć tryb pełnoekranowy, należy nacisnąć przycisk pełnego ekranu, przycisk “X” w górnej części ekranu lub klawisz escape (Esc).
9. Jak wykorzystać wizualizację we własnej prezentacji?
Narzędzie Smart Pharma Finder+ nie oferuje wbudowanej funkcji eksportu do plików graficznych (.jpg, .png itp.).
Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z gotowych rozwiązań systemów operacyjnych do wycinania fragmentów ekranu (dla Windows: Windows logo+Shift+S, dla Mac: Shift+Cmd+4).
Dodatkowe możliwości skalowania osiągniemy poprzez wywołanie obiektu w trybie pełnoekranowym i zmianę powiększenia w przeglądarce.
10. Dlaczego nie wszystkie farmaceutyki są dostępne w panelu filtrowania?
Niektóre preparaty nie mają podanego składu, są to często wyroby medyczne. Lista dostępnych preparatów zawiera tylko te produkty, które mają wyszczególniony skład.
11. Jak często aktualizowane są dane?
Aktualność danych oraz jakość danych jest dla nas najwyższym priorytetem. Analiza składów suplementów diety jest jednym z trudniejszych wyzwań z uwagi na różny standard opisywania składu przez producentów. W ogólności proces ten jest maszynowy, ale finalna weryfikacja poprawności dekompozycji i tak leży w rękach farmaceuty.
Dane pochodzące od Smart Supplement
- Wszystkie interakcje lek-suplement, synergizmy, antagonizmy i inne zależności opracowywane są w trybie ciagłym. Oznacza to, że baza sukcesywnie poszerza się o analizy dla nowych składników suplementow diety, a także dla nowych substancji lekowych, jeśli te pojawią się w bazie leków dostarczanej przez Pharmindex.
- Dekompozycja suplementów diety odbywa się w oparciu o bazę suplementów diety, jaką dostarcza Pharmindex. Oznacza to, że jeśli pojawiają się nowe preparaty w Pharmindex, to autmatycznie wchodzą one w proces dekompozycji i weryfikacji poprawności danych przez farmaceutów. Finalne suplement diety na liście preparatów do analizy w Smart Pharma Finder+ może pojawić się maksymalnie 2-5 dni później, niż wystąpienie jego w bazie Phramindex.
Dane pochodzące z Pharmindex
- Interakcje lek-lek zasilane są przez Phramindex i prezentowane zgodnie z wymogami licencojonodawcy. Aktualizacja danych względem Pharmindex odbywa się w czasie rzeczywistym.
- Baza leków od Pharmindex aktualizowana jest w trybie ciągłym, zgodonie z wymogami licencojonodawcy.